söndag 21 juni 2009

Nöjd!


Enligt den nypåfunna traditionen så ska man när man fyller år inte behöva baka sin egen tårta. Istället får den i familjen/släkten som senast fyllde år bjuda, detta innebar att jag idag skulle fixa ihop en tårta till svåger Mats som fyller år imorgon men hade kalas idag. Hittade ett recept på Johannas blogg som verkade smarrig men igår när jag skulle köpa marängbottnar så var de slut i hela Åseda så idag for husmorsgumman i mig och jag bakade egna bottnar. Mäkta stolt! :)
Vet redan nu att ett par av er trogna läsare vill ha receptet så här kommer det:

4 äggvitor
½ krm salt
2½ dl strösocker
1 msk maizena
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger

Sätt ugen på 225 grader. Rita upp en cirkel på ett bakplåtspapper, jag använde en mattallrik som mått, ca 20 cm i diameter.
Vispa med elvisp ihop äggvitor och salt till ett hårt skum. Fortsätt att vispa samtidigt som du tillsätter sockret lite i taget. Vispa tills smeten är fast o glansig, och klarar "bunken ovanför huvudet"-testet :)
Vispa på låg hastighet i maizena, vaniljsocker och vinäger. Bred ut smeten i cirkeln på bakplåtspappret.
Sänk ugnsvärmen till 125 grader och sätt in plåten i nedre delen av ugnen. Grädda cirka 1½ timme. Stäng av ugnsvärmen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat.

Jag gjorde dubbel sats och gjorde två bottnar som jag gräddade samtidigt i varmluftsugnen.

Som mellanlägg i tårtan tillsammmans med grädde blandat med hallon gjorde jag en chokladtryffel på Marabou Mjölkchoklad och grädde.
Hacka 300g choklad fint och koka upp 2½ dl grädde. Häll den sedan över chokladen i bunke, låt stå ca 5 minuter. Vispa eller mixa den sedan slät och ställ kallt 3-4 timmar.

På översta marängen läggs ännu ett lager av vispad grädde med hallon i. Dekorera med färska hallon och blåbär!

Lycka Till! :)


5 kommentarer:

Sofie sa...

mmmummms! Den fanns i ICA buffé sista numret, den lät väldigt god, ska testa den snart! Hoppas allt är bra och att ni överlevt midsommar! Kram

Min värld... sa...

Den var verkligen supersmarrig så den kan varmt rekommenderas :)
Vi har haft en bra helg, själva då? Kram

sofie sa...

Vi har oxå haft en bra helg. Myst och varit "lediga" från huset;).......men nu är det snart klart! Jippie! Ha det gott hoppas vi ses snart!

Anonym sa...

Hihi....vet nin nån som har en bit av den goda tårtan kvar i kylskåpet??? Det vet jag!!!
Det får bli en bit ikväll när mannen/födelsedagsbarnet kommer hem fr jobbet!!!
//J

Anonym sa...

Jag är också nöjd!
Tack för tårtan!!!
/M